Ömsom vatten ömsom vin, inte tvärtom

Igår var vi runt på flera ställen i stan och kollade golv, kollade kök, kollade dörrlås, kollade belysning... När jag smet ifrån på min kurs, åkte Krille vidare och kollade kamin. Väl hemma hade vi med oss typ ingenting, tyckte Krille. Jo möjligen kom han hem med vidöppet magsår... Men jag tyckte nog vi kom hem med lite mer tankar ändå! Tack till Marcus på "Rummet" som så snällt och utan egentlig förvarning om vårt besök kunde delge oss med mer belysningstänk; om hur man får in så mycket ljus man vill, och hur LEDlampor ser ut med sina pottor och hur mycket de olika typerna verkligen lyser. Och sen hur vi kunde åtminstone förbereda för ett ev belysningsstyrsystem i vårt hus. Så, vår plan inom väldigt snar framtid är att sätta oss med planritningarna igen, och se vart ljuset ska in.


Sen ringde Krille till Hasse Bergh (min kära faster Yvonnes man o "småkusinerna som inte är små längre ´"s pappa!) Han hade faktiskt tidigare i vår yppat om att han hade några hål i sin kalender... Så idag dök han upp på Hammarn´! Å ta me fan, så botade han flera av Krilles öppna magsår!! Detta genom några handpåläggningar - ja, i form av stort kontaktnät, egna rit-bygg- och pusselfarenheter, och sist men inte minst en hel del LIST! (Kan bl a avslöja att vi snart har en murare av en schnygg öppen eldstad på plats! Vi ska bara klura lite på utseendet... )

Nu har snickar-Hasse och Krille påbörjat läggandet av lärkträ på altanen. Det blir fint. Speciellt fint blir det när det pusslas runt vackra mossiga stenar.

Nedan bilder av hur det ser ut nu när all fasad är på, även där vid entrén. Fastän trät bredvid inte sattes upp förrän i slutet av hösten, så blev skillnaden stor när det helt färska virket kom på plats. Må nu det bli ok ändå när vi senare i sommar drar på järnvitriol. Allt som nu är omålat - det ska bli järnvitriolat.





Tja... För övrigt så spelade hundarna mig stora spratt idag. Den ena snodde Hannes hela Åre-chokladstrut (som hon skulle ge till sin mamma och pappa!), och den andra drog järnet in på grannens gård, uppför trappen, in genom den öppna-för- sommar-dörren, och rakt in i köket där den förhatliga drevern låg och sov... Slutade med en arg grannfru, minst lika arg jag, samt en tokhalt borderterrier. Härmed kan jag avslöja att jag inte älskar mina hundar lika mycket varje dag.

Kommentarer

  1. Hej!

    Vilket fint hus ni bygger! Vi har tänkt lika med att blanda fasad med svartmålat och järnvitrol och sen hittade vi erat hus på nätet och ser att det blir ju riktigt snyggt att göra så :) Men var har ni köpt dörrar och fönster? Det ser ut som ni en helglasad ytterdörr? Jag har försökt övertala min man om att köpa en sådan. Ser ni några nackdelar med att den är helglasad? Var har ni köpt den?
    Kul att följa erat projekt :)

    Väldigt tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning
    Pia
    piapiggelin@hotmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar